Retour in Darwin

29 augustus 2012 - Darwin, Australië

’s Ochtends eerst de ramen gesopt van de auto. Deze waren erg vies geworden van onze outback rit gisteren. Rond 10.00 uur gingen we op pad.

De Stuart Highway loopt parallel aan het spoor van Darwin naar Alice Springs, tot aan Port Augusta in het zuiden (ligt net boven Adelaide). Tussen Batchelor en Darwin in zijn vele Airstrips (tussen  de weg en het spoor)  gemaakt. In WOII werden deze gebruikt om de vliegtuigjes (B17) te bevoorraden vanuit de trein. Omdat Darwin onder vuur lag zijn ze wat meer land inwaarts gegaan.

De reis verliep goed en in Darwin zijn we eerst naar Fannie Bay Gaol gegaan (Een  gevangenis museum). Een bezoeker dacht dat er nog gevangenen zaten, omdat er een bordje stond “Don’t speak with the prisoners” . Ze durfde niet naar binnen.

De gevangenis is in 1883 geopend, daarvoor hadden ze 1 cel in het politiebureau. Dat was wat te klein voor 31 man.  Begin jaren waren de mannen en vrouwen niet gescheiden, maar later waren er aparte barakken voor de vrouwen en voor de kinderen. In de loop der jaren is er al veel verwoest door cyclonen, termieten en tijdens de WOII ook gebombardeerd. Tot 1942 in gebruik als gevangenis en na het bombardement zijn de gevangenen vrij gesteld en is het militair kwartier geworden. Na de oorlog weer als gevangenis opengesteld tot 1979. Hierna nog een paar jaar als vluchtelingenkamp gebruikt. Sinds 1983 is het een museum. Er was ook een gedeelte waar gevangenen opgehangen konden worden, maar in de 100 jaar is dat maar 5x voor gekomen.

Hierna zijn we gaan lunchen in Darwin bij ons vaste restaurant. Ger had een sandwich ham met tomaat, Sonny nam kip salade met avocado en ik ging voor de pancakes met banaan en aardbei, mmmm. Na de lunch nog wat geshopt op souvenirs en om 14.00 konden we ons hotel in. Bij het inchecken kregen we te horen dat we refund (geld terug) kregen. De vorige overnachting hadden we problemen dat voor Sonny niet betaald zou zijn. Dit was dus wel zo en nu kregen we het betaalde terug.

Na geïnstalleerd te zijn ben ik de was gaan doen. Deze was gelukkig maar 3 deuren verderop. Sonny ging op kledingjacht in de stad en Ger ging naar het oorlogsmuseum. Verder de website weer bijgewerkt, we hadden eindelijk weer contact met het internet en Mobil Phone. Komende dagen zullen we weer uit de lucht zijn als we outback gaan in middle of Australië.

Omdat we de auto nog hebben en jet en Sonny andere bezigheden hebben ben ik (Ger) naar het oorlog museum geweest wat op een klif staat met uitzicht naar de zee. Het museum was nog maar een uurtje open maar genoeg voor mij om rustig rond te kijken en wat te filmen omdat er geen mensen constant  voor de lens lopen. Veel oude voertuigen, afschut kanonnen en een heel grote bunker met een heel groot kanon erin. Voor mij erg interessant wat daar in de oorlog is gebeurt.

Rond 19.30 zijn we een restaurant gaan opzoeken. De keuze viel op een Vietnamees restaurant. De bedoeling was dat we met stokjes gingen eten. Voor Sonny en mij (Henriëtte) geen probleem. Ger had wat instructie nodig en nog lukte het niet. We mochten het helaas niet op beeld vastleggen. Het eten smaakte heerlijk. De koffie genoten we op de hotelkamer en gingen nog wat relaxen.