Dag3 Kakadu NP

26 augustus 2012 - Jabiru, Australië

Vandaag uitgeslapen, Sonny had vannacht (geprobeerd) AJAX te kijken. Kon dus wel extra slaap gebruiken. Om 11.00 uur gingen we op pad naar Ubirr. Hier was een rondwandeling over rotsen waar bij verschillende rots tekeningen te zien waren. De wandeling was pittig in de brandende zon, maar we hadden voldoende water mee genomen.

In dit gebied hebben de Aboriginals van Kakadu in de begin tijd veel geleefd. Ze kwamen met het water mee het land in. De rotstekeningen die men zag waren uit verschillende eeuwen. De oudste uit de oertijd waren erg primitief, wat poppetjes. De tekeningen van 5.000 jaar terug gingen over de jacht het eten en rituelen(rainbowserpent). De tekeningen van verschillende tijden waren soms over elkaar heen gemaakt. De meest recente was uit 1880, the whit fella. Een tekening in het wit van een blanke man. Hoed op en handen in de zakken.

Langs de route stonden borden met uitleg over de tekeningen en de betekenis. Tekeningen hadden als doel om verhalen kracht bij te zetten. Zo was er een verhaal van 2 Namarrgarn zusters die mensen wilden bijten. Zo kregen zij het idee om zich als krokodillen voor te doen. Krokodillen zijn herkenbaar op rotstekeningen. En als een vrouw bazig is wordt ze vergeleken met deze zusters.

Halverwege de wandeling was een uitzichtpunt boven op de rotsformatie. Ger en Sonny deden de hele klim, maar ik ben bij 1/3 gebleven waar ook een mooi uitzicht was. Met 40⁰C leek mij dat voldoende. De rotsformatie keek uit over de wetlands en in de verte zag men Arnhemland liggen. Helaas zijn we daar niet geweest. De dagexcursie werd geannuleerd. Boven op de rots waaide het heerlijk en je voelde je er on top of the World.

Na Ubirr gingen we weer naar Cooinda voor wat afkoeling. Hier hebben we eerst geluncht en daarna lekker gezwommen en liggen bakken.  Niet te lang bakken want dat wordt hier erg afgeraden. De blanke mensen zien hier ook niet zo bruin uit als in Spanje, terwijl er net zo veel zon is. De Aboriginal zien er verschillend uit. Zo vertelde de begeleider gister ook dat je de bruine en de gele afstammeling hebt. De gele (Yellow) lijken een beetje op mensen uit India qua uiterlijk. Zo vertelde hij ook dat men niet met eigen familielijn mag trouwen.  Dus een Yellow trouwt met een Black.

Rond 18.00 uur waren we weer bij het huisje, waar onze topkok heerlijk gekookt heeft. Tikky Massala met kip. Morgen gaan we naar Batchelor toe, Litchfield Nat. Park waar veel watervallen zijn. Wordt vervolgd…………………………

1. Lucie:
    28 augustus 2012
    hallo henrietje en ger , ik had wat achterstand maar ben nu by al jullie verhalen en fotoos bekeken leuk hoor ben nu by , kyk weer uit naar de volgende doe Sonny de groetjes en jullie dikke kus xxxx