Bachelor en Litchfield NP 1e dag

27 augustus 2012 - Batchelor, Australië

Om 9.30 uur vertrokken we uit Jabiru. Met volle tank en vol goede moed gingen we op pad naar Batchelor. Via de Arnhem Highway reden we richting Darwin. Na 200 km gingen we de Stuart Highway op. Halverwege was er een bron (Berry springs NP) met picknick gelegenheid waar men ook kon zwemmen. Helaas was het afgesloten, dus reden we maar door naar de volgende Picknick plaats (Manton Dam Lake). We konden wel picknicken, maar helaas niet zwemmen.

Rond 13.30 uur waren we bij Rum Jungle Bungalows in batchelor. We hadden niet helemaal het goede huisje gekregen, want het bed(stapelbed) voor Sonny was op 2 kleine kinderen berekend. Sonny nam de bovenslaper en onder stalde we de tassen uit.  Hopelijk gaat hij er niet uit vallen. Nadat we geïnstalleerd waren zijn we het dorpje in gegaan voor de boodschappen. Het is het kleinste stadje in Noordelijk Territorium. In 1911 werd hier een boerderij gebouwd en in 1912 werd het naar een politicus Hr Batchelor vernoemd. De boerderij ligt naast het spoor dat van Noord naar Zuid Australië loopt. In 1941 kwam het leger hier settelen om bij het spoor te werken en het vliegveld.  1000 legertroepen kwamen hier naar toe. In 1949 werd er Uranium ontdekt en werd het een mijnwerkers stadje. Tegenwoordig stelt het niet veel meer voor. Er zijn 2 kerken, politie bureau, winkel/postkantoor, tankstation/ autosloperij/ garage, brandweerkazerne, school en natuurlijk het vliegveld nog. Het ziet er erg stoffig uit en is in de tijd stil blijven staan. Het bungalow park (6 huisjes) ligt net buiten de stad en ziet er idyllisch uit. In het midden is een vijver, met plek om te BBQ-en en een zwembadje. Door de vele bomen zitten er veel vogels. Naast de huisjes zit de vlindertuin. Geregeld vliegen die ook om het huis heen. Bij de badkamer ’s avonds nog een gekko gezien en Ger zag een hagedis op een boom.

’s Middags zijn we naar de Florence Falls in Litchfield NP geweest. Onderweg staken er nog 2 wallaby’s over, moeder en dochter. Er was een uitkijk punt over de watervallen en met een trap liep je 135 treden naar beneden. In het meer hebben we heerlijk gezwommen. Daarna een schaduwrijke wandeling door het Monsoon gebied terug naar de parkeerplek.

Terug bij het huisje gingen we het eten voorbereiden. Er was niet echt een keukentje, dus de aardappelen ook maar op de BBQ bereid. En de sla in het piepkleine keukentje klaar gemaakt. Het eten smaakte goed en het was gezellig in de binnentuin, alleen veel last van vliegen.

Morgen gaan we de grote ronde doen in Litchfield park en nog meer watervallen bekijken, met hopelijk weer een leuke zwemplek.